DBT

   2008-11-26 - 08:10:22


Info från Psykiatri Centrum - Karolinska Sjukhuset


 

"Dialektisk beteendeterapi (DBT) är en psykoterapiform som utvecklats för kroniskt suicidala patienter med borderline personlighetsstörning. Behandlingen bygger på beteendeterapi i kombination med tekniker för acceptans som till viss del har sitt ursprung i zen-buddhistisk meditation. Hela behandlingsformen genomsyras av en strävan att balansera förändring och acceptans.


Syntesen mellan förändring och accepterande är det som ligger till grund för begreppet "dialektisk" i termen dialektisk beteendeterapi. Dialektisk beteendeterapi har i vetenskapliga studier visat goda resultat för kroniskt suicidala patienter med borderline personlighetsstörning. Med DBT har man uppnått en tydlig minskning av suicidala beteenden och missbruk, fått en ökad social funktionsnivå samt en minskad ilska.

Terapiformen utvecklades under 1980-talet till följd av att vanlig kognitiv beteendeterapi, som givit goda resultat för patienter med såväl förstämnings- som ångestsyndrom, inte ledde till några framsteg i behandlingen av kroniskt suicidala patienter med borderline personlighetsstörning.

Målet med behandlingen är att patienten ska få ett liv som är värt att leva. I DBT arbetar man enligt en strikt ordningsföljd. Först fokuserar man på livshotande beteenden som självmordförsök och annat självdestruktivt beteende. I andra hand riktar man in sig på beteenden som omöjliggör för patienten att få terapi, t ex uteblivanden, brott mot överenskommelser, svårigheter att göra hemuppgifter.


Utöver detta arbetar man även med andra beteenden som hindrar patienten från att ha en god livskvalitet. Här ingår behandling av t ex eventuella andra psykiska problem som t ex paniksyndrom och agorafobi, social fobi, ätstörningar, tvångssyndrom eller andra faktorer i som hindrar patienten från att ha ett gott liv.

I hela behandlingen gör man noggranna analyser av patientens problembeteenden och har som mål att hitta alternativa sätt att handla. Behandlingen sker dels individuellt, dels i form av färdighetsträning i grupp. I färdighetsträningen sker undervisning i fyra olika avsnitt, på områden som patienter med borderline personlighetsstörning ofta har svårigheter: att vara medvetet närvarande, att hantera relationer, att reglera känslor samt att stå ut när det är svårt. Individualterapin används till stor del till att hjälpa patienten att hantera sina dagliga kriser just genom de färdigheterna som lärts ut i färdighetsträningen.


För att ytterligare hjälpa patienten att använda sig av färdigheter i krissituationer i vardagen använder man sig även vid behov av telefonkontakt mellan terapeut och patient mellan besöken enligt vissa uppgjorda regler. I allmänhet pågår behandlingen 1-2 år, där patienten har en timme individualterapi samt 2½ timmar färdighetsträning i grupp per vecka. Ofta skriver man kontrakt på  ett år där patient och terapeut åtar sig att arbeta så effektivt som möjligt mot de uppsatta målen och kontraktet förlängs enbart om behandlingen lett till några framsteg."


Källa: Psykiatri Centrum Karolinska Sjukhuset


Färdighetsträning

1 gång i veckan går jag på färdighetsträning. Det är en träning som görs i grupp. Vi använder oss av boken "Dialektisk beteendeterapi" - Färdighetsträningsmanual av Marsha M Linehan.

Denna träning har för mig varit oerhört värdefull och helt klart förbättrat min livskvalitet samt min syn på mig själva. Medveten närvaro och att hitta sitt wisemind har haft en stor betydelse för mig. Jag har också lärt mig reglera mina känslor med hjälp av denna färdighetsträning.

Är definitiv på rätt väg. Jag lägger inte upp några detaljer om vad exakt det är jag lär mig då det är så personligt och funkar så inviduellt. En del texter finns att läsa här bland mina sidorna om vad vi jobbar med och vilket sätt och hur det fungerar för mig.

Detta är dessutom väldigt jobbigt och tar mycket tid. Jag övar varje dag. Med färdighetsträningen har man ett allmänt mål och det är att lära sig förändra beteenden, känslor och tankar som ger upphov till svårigheter och inre smärta.


Specifika mål - Att arbeta bort

  • Beteenden som leder till kaos i relationer
  • Labila känslor, dåligt humör
  • Impulsivitet
  • Dåligt grepp om sig själv, bristande kontroll över tankarna

Att arbeta fram

  • Förmågan att hantera relationer
  • Förmågan att reglera känslor
  • Förmågan att stå ut när det är svårt
  • Förmågan att vara fullt närvarande i nuet

Att lära sig hantera kriser

Att stå ut när det är svårt Strategier för att överleva kriser.

Att stå ut när det är svårt. Att acceptera att det är som det är: Andningsövningar.

Att stå ut när det är svårt. Att acceptera att det är som det är: Övningar i att småle.

Att stå ut när det är svårt. Att acceptera att det är som det är: Övningar i medvetenhet.

Att stå ut när det är svårt. Grundläggande principer på hur man accepterar verkligheten.


Att hantera relationer

Att hantera relationer-Viktiga moment

Att hantera relationer-Övergripnade mål

Att hantera relationer-Faktorer som minskar förmågan att hantera relationer

Att hantera relationer-Myter om relationer

Att hantera relationer-Stärkande tankar

Att hantera relationer-Olika intensitet i att be om något eller säga nej, samt faktorer att då ta med i beräkningen

Att hantera relationer-Förslag på övningar i vardagslivet

Att hantera relationer-Att få det man vill

Att hantera relationer-Att behålla en god relation

Att hantera relationer-Att behålla självrespekten

Att hantera relationer-Hemuppgift 1:Mål och prioriteringar i relationssituationer

Att hantera relationer-Hemuppgift 2:Observera och beskriva relationssituationer

Att hantera relationer-Hemuppgift 3:Tillämpning av relationsfärdigheter


Medveten närvaro

Att vara medvetet närvarande-Att känna till och leda sitt inre.

Att vara medvetet närvarande-Att känna till och leda sitt inre. Vad göra?

Att vara medvetet närvarande-Att känna till och leda sitt inre. Hur göra?


Att reglera känslor

Att reglera känslor-Syftet med övningarna i att reglera känslor

Att reglera känslor-Myter om känslor

Att reglera känslor-Beskrivningsmodell för känslor

Att reglera känslor-Olika typer av känslor (glädje,sorg,ledsenhet,ilska etc), hur uttrycka etc

Att reglera känslor-Vad har man känslor till?

Att reglera känslor-Hemuppgift-Olika sätt att minska smärtsamma känslor

Att reglera känslor-Minska sårbarheten för negativa känslor. Tänk på "förnuft-känsla-visshet". Fastna inte i "känsla".

Att reglera känslor-Hur man kan öka de positiva känslorna i tillvaron

Att reglera känslor-Lista med trevliga händelser

Att reglera känslor-Låt dig inte plågas av dina känslor (Var medvetet närvarande i din känsla)

Att reglera känslor-Ändra känslor genom att handla tvärtemot din känsla

Att reglera känslor-Hemuppgift-Olika sätt att minska smärtsamma känslor

Att reglera känslor-Hemuppgift-Att observera och beskriva känslor

Att reglera känslor-Hemuppgift-Känslodagbok


Validerig
Att kunna validera andra människor, sig själv och sina relationer





 

Min DBT...jag kommer i sista delen att berätta om just min situation och kommer då även att innefatta just hur min DBT fungerar.
Då kommer ni få veta mer i praktiken hur det verkligen fungerar:)

love nine


Kommentarer
Ludmilla

Jag tycker att DBT-tänket kan användas till så mycket mer än "bara" bordeline. Det är oerhört effektfullt.



Jag är jätteglad att höra att du får DBT och att du verkar tycka att det är bra!



kram!

2008-11-26 - 13:45:04
URL: http://ludmilla.se
Erika

Vilket otroligt intressant inlägg! Håller på att skriva om hur självkänsla och mindfulness påverkar individers psykologiska välmående i min C-uppsats. Kommer återvända hit och se hur det går för dig!



Lycka till och en Stor kram på vägen!



/Erika

2008-11-27 - 23:59:59
cella

Jag älskar DBT! har gått där i ett halvår nu och märker en drastisk positiv förändring i hela mitt liv (:!

2009-03-13 - 14:11:59
URL: http://noyouno.blogg.se/
Kajsa

Här hamna jag när jag sökte på bordeline:)



Jag går själv på DBT sen i november..Svårt att se framstegen själv men det går med små små pyttesteg..



kommer komma hit igen och kolla hur det går för dej.



kram

2009-07-02 - 03:51:18
URL: http://maskrosprinssesan.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0