RÄVEN KOMMER!

   2017-12-01 - 21:09:00

Klockan 5 i morse väckte Bobby oss helt hysterisk. Mange kollade ut och vrålade -RÄVEN TAR JÖRGEN!!!

 
Jag flög nerför trappen, snubblade på mig skorna och sprang vrålandes ut i morgonmörkret. Räven drog iväg nerför muren och jag slet upp dörren till vår kanin Jörgens hage och han fullkomligt FLÖG upp i min famn helt hysterisk!
Tog med honom in och upptäckte till min fruktansvärda fasa att han skadat huvudet IGEN! Denna gången mycket värre än sist dessutom.
Fram med akut-lådan, tvätta och plåstra. In med lilla buren från altanen, hålla, trösta, krama, lugna!
Blodet rann, Jörgen var ledsen, adrenalinet pumpade och jag tänkte NU DÖR HAN! Framförallt vuxna harar är jättekänsliga för stress och han hyperventilerade så rädd var han. Han fick även Bamyl mot smärtan!
 
Jag låg med honom i soffan länge innan jag satte honom i buren väl inlåst på innealtanen.
Senare på dagen blev han dålig och ville inte stå på benen, jätteslö, kisade med ögonen och var väldigt slapp.  Vi kastade oss i bilen in till veterinären men på vägen piggnade Jörgen till och var vrålhungrig men ändå medtagen. Låg på rygg i min famn och tuggade på min jacka och filten. Anders vår veterinär konstaterade hjärnskakning, blödning i ögat som dock såg bättre ut än på morgonens bilder jag sänt honom. Och så sårskadan. Vi fick en superbra pencillinsalva att använda till såret.
 
På väg i bilen
 
 
Med Jörgen kollad åkte vi hem igen och han mumsade i sig äpple, vitkål och pellets. Han verkar mycket lugnare nu och står nu på altanen övertäckt med filt. Ligger på fleece i ett hörn av buren och vilar ut. Han kommer inte att vara ute i hagen förrän han är ok igen och efter det så kommer han bara vara ute i dagsljus då vi har kontroll på läget.
 
Jag är så tacksam och glad att Bobby hörde Jörgens dödsskrik där ute i mörkret! Han är FANTASTISK och räddade faktiskt Jörgens liv!
 
 
Nu återhämtar Jörgen sig tryggt på altanen. Han har vinterpäls så får inte komma in och bo då han kan få värmeslag. Rävar är också underbara djur som behöver äta, MEN de ska inte ge sig på djur som inte har en chans att försöka fly å inte vår kanin! Räven KOMMER att komma tillbaka!Jörgen är trygg!

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0