FÅGELTVÄTTANDE FÅGELTVÄTTARE=)

   2011-02-20 - 20:15:49







Igår var jag på utbildning på Norrköpings brandstation.
Utbildningen resulterade i att jag nu är en tvättare av oljeskadade fåglar:D

Okokok....lugna er nu jag ska berätta=)

Sökte till utbildningen för att bli fågeltvättare eftersom min syster skickade på mail att dom sökte folk till det.
Jag har haft tankar på det i mååånga år...typ 20 eller så och nu fick jag ju äntligen chansen=)

Så jag åkte dit!
Först var det teori och sedan fick vi gå ner och kika på när tvättgruppen visade hur man gör då man tvättar oljeskadade fåglar.
Vi hade precis som jag läst innan någonstanns DÖDA fåglar att träna med:s men det gick mycket bättre än jag trodde och jag tyckte inte det var speciellt läskigt...kändes nästan som om våran kanadagås Gunnar levde emellanåt och var lycklig över att få bada skumbad=)
Jag träffade bla. N som verkar vara en helskön tjej och faktiskt väääldigt lik mig i en hel del frågor:D
Efter lunchen som var smarrig fisk så fick vi dra på oss våra regnställ, gummistövlar och sedan all skyddsutrustning på det.
- Skyddsoverall
- Skyddsglasögon
- Munskydd
- Långa handskar

Å så satte vi igång....nu har jag å N lärt oss att bada döda stora gåsar och att man inte får gnugga på dom utan man ska "skvalpa" rent dom...det går åt ca 6-8 baljor med 41-gradigt vatten med YES i. Sedan ska man skvalpa å skvalpa å skvalpa noga noga så att all olja försvinner och vattnet blir oljigt och grisigt.
Egentligen ska man vara 3 personer per fågel men vi var en kort, vi klarade oss dock oerhört bra på att vara 2=)

Sen ska man duscha fågeln i ganska hård stråle ända tills vattnet "pärlar sig" över fjäderdräkten då man häller rent vatten ur en mugg på den.
En håller i huvudet och rengör näsborrarna (heter det näbb-borrar?:P), ögon, huvud och hals. Den andre skvalpar och håller i kroppen och försöker få in under vingar och överallt in emellan fjädrarna ner i huden.

man blev ganska redigt blöt kan jag säga...både utanpå regnstället (overallerna var INTE vattentäta) och innanför regnstället oxå:s
insåg sent på kvällen innan att båda mina regnställ var ca 700 storlekar för stora och fick ta ett av dom ändå (Tensonstället). man var dock sjöblöt av ...hmmm svett kanske...;) innanför och jag hade som tur var ombyte med mig=)

Äh jag visar några bilder istället=)






Vi blev godkända;)








Tänkte bara avsluta med att lägga upp bilder på mina senaste alster inom silversmidet=)
Örhängena gjorde jag idag=)




Liten bild på VÅNGA IF hänget med=)




Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:




RSS 2.0